Västerbottenpaj med kantareller

106318-332

Vi hade Kräftskiva för ett par helger sedan och jag hade sett denna pajen i
Expressens bilaga Leva & Bo och var lite sugen på att test. Gav mig ut i
regnet och plockade kantareller och spenderade sedan minst lika lång tid
på att rensa de små rackarna. Men resultatet blev helt fantastiskt, tror
nästan att detta är den godaste paj jag ätit, så helt klart ett tips inför
stundande kräftskivor.
Jag ändrade en gnutta i receptet, all västerbottenost i hela stan var slut
så jag använde en lagrad prästost, dessutom hade jag mycket mer
svamp på pajen än vad receptet säger...varför snåla på det goda =)

Pajdeg:
75 g smör, kylskåpskallt
2 dl vetemjöl
1/2 dl grahamsmjöl
3/4 dl kesella
Fyllning:
6 dl grovt riven västerbottenost (alt prästost)
2,5 dl mellangrädde
1 ägg + 2 äggulor
salt
peppar

Toppning:
250 g stekta kantareller,
finhackad rödlök och timjan

1. Börja med pajdegen. Nyp ihop smör och mjöl till en smulig massa eller använd mat-
beredare. Tillsätt kesella och arbeta snabbt ihop till en deg.
2. Tryck ut degen i pajform med löstagbar botten, cirka 24 cm. Nagga botten och ställ formen i kylen 15?30 minuter.
3. Sätt ugnen på 200 grader.
4. Förgrädda pajskalet, 10?12 min i 200 grader.
5. Vispa ihop grädde, ägg, äggulor och peppar.
6. Fördela den rivna osten i det förgräddade pajskalet och häll över äggsmeten. Grädda färdigt pajen, cirka 20?25 minuter.
7. Stek kantarellerna i lite smör. Smaka av med lite salt, tänk på att ostfyllningen är salt.
8. Fördela svampen på toppen av pajen, strö över finhackad
rödlök och timjan.

Lycka Till!!

Kommentarer
Postat av: Jessika

mmmh! Vi skall ha kräftskiva imorgon. Den här skall jag testa ;D

Postat av: Godsägarn

Gud, vad göttig den var! Det var värt att ge sig ut i regnet för att skövla kantareller.

2007-08-27 @ 19:50:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback